Beskrivelse af Star Scrappers: Orbital
Star Scrappers: Orbital af Jacob Fryxelius, designeren af Terraforming Mars, er baseret på hans Space Station-kortspil, som er blevet mekanisk strømlinet, opdateret og nyt tema, så det passer til Star Scrappers-universet – en rumwestern-scene skabt og udviklet af Hexy Studie.
Du starter din rumstation (Orbital) med en kernemodulflise på bordet, hvorefter du over fem år (runder) udvider den ved at betale og lægge nye modulkort. Hvert år starter du med en fem-korts hånd, besætningspoletter og nye penge, hvor mængden af besætning og penge bestemmes af strukturen af din orbital. Du bruger primært penge til at betale for nye moduler, og besætningen giver dig specielle effekter på mange af dine moduler.
I løbet af året skiftes spillerne til at udføre handlinger såsom at bygge, bruge modulhandlinger, spille begivenhedskort, reparere eller aflevere. Når alle har bestået, slutter året, og der gives sejrspoint: Der er seks slags (farver) af moduler, og for hver slags tildeles spilleren/spillerne med flest moduler af den slags et sejrspoint. I slutningen af det femte år vinder spilleren med flest sejrspoint.
Baggrundshistorie:
Velkommen til Star Scrappers-universet! Sæt dig ned og sæt dig godt til rette i chefstolen på en rumstation – en af mange, der er ved at blive bygget i asteroidebæltet kaldet Sybil Cloud. Aflejringer af Hexis – det mest ønskede mineral i hele galaksen – er blevet opdaget der, hvilket tiltrækker adskillige vovehalse, der er villige til at udvinde de dyrebare krystaller. Minearbejdere skal bo et sted, så du og din virksomhed er her for at give dem bolig og naturligvis for at blive rige!
Terroner:
Terrons, rumstationsbyggere, er efterkommere af de mennesker, der kom til denne galakse for længe siden. I løbet af tusind år, forenet i Interstellar Terron Federation, har de koloniseret mange hjørner af universet. Terron-samfundets demokratiske system har tilskyndet til oprettelsen af mange uafhængige strukturer, såsom selskaber, kommercielle konsortier og lejesoldaterlaug. Ved at komme i kontakt med forskellige fremmede arter har de fået deres civilisation til at blomstre og deres indflydelse til at brede sig. Grundlaget for deres succes ligger ambitioner. Ambitioner der ingen grænser kender. Denne karakteregenskab driver Terrons altid fremad, til at erobre nye territorier, for at opdage det ukendte, for at skubbe grænsen til Federationen endnu et skridt videre. Deres militærstyrker er velkendte på tværs af den centrale sektor, da de rammer frygt i hjerterne på fremmede væsener, der bor i galaksen. De blev berømte under de to Hy’Dran-krige, og viste sig urokkelige og veltrænede. Selv nu, i fredstid, er Terron-flåden parat til at forsvare deres territorier. Og deres forretninger.
Andre indbyggere i galaksen:
I en fjern fremtid udforsker utallige fremmede arter galaksen på jagt efter lykke og berømmelse. Den sidste interstellare krig med Hy’Dran-imperiet sluttede for over halvtreds år siden, og siden da har fredstraktater været ved magten. Nyopdagede kosmiske nationer, som de kybernetiske Biosser og de ekspansive Weedlocks, begynder at påvirke galaksens skæbne, mens indbyggerne på gamle planeter, såsom de mekaniske Metanels og de mystiske Minegglers, igen stræber efter at nå deres mål.
Antal spillere: 1-5
Alder: 10+
Spilletid: ca. 60min.
Sprog: Engelsk
Tema: Science Fiction, Space Exploration, Pattern Building, Worker Placement
Boardgamegeek: 6.5/10 klik her
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.