Scythe
Det er en tid med uro i 1920’erne Europa. Asken fra den første store krig mærker stadig sneen. Den kapitalistiske bystat kendt som “Fabriken”, som brændte krigen med stærkt pansrede mekanismer, har lukket sine døre og henledt opmærksomheden fra flere nærliggende lande.
Scythe er et 4X brætspil, der er indstillet i en alternativ historie fra 1920’erne. Det er en tid med landbrug og krig, knuste hjerter og rustne gear, innovation og dygtighed. I Scythe repræsenterer hver spiller en karakter fra en af fem fraktioner i Østeuropa, der forsøger at tjene deres formue og kræve deres fraktion sin andel i landet omkring den mystiske fabrik. Spillere erobrer territorium, indrømmer nye rekrutter, høster ressourcer, vinder landsbyboere, bygger strukturer og aktiverer monstrøse mekanismer.
Hver spiller begynder spillet med forskellige ressourcer (magt, mønter, kamp hygge og popularitet), en anden startplacering og et skjult mål. Startpositioner er specielt kalibreret for at bidrage til hver enkelt fraktion? S unikhed og den asymmetriske karakter af spillet (hver fraktion starter altid på samme sted).
Scythe giver spillerne næsten fuld kontrol over deres skæbne. Bortset fra hver spillers individuelle skjulte objektivkort, er de eneste elementer af held eller variabilitet “møde?” kort, som spillerne tegner, når de interagerer med borgerne i nyligt udforskede lande. Hvert møde kort giver spilleren flere muligheder, så de kan mindske lykken ved lodtrækningen gennem deres valg.
Bekæmpelse er også drevet af valg, ikke held eller tilfældighed. Scythe bruger en strømlinet handling udvælgelses mekanisme (ingen runder eller faser) for at holde gameplayet i bevægelse i et hurtigt tempo og reducere nedetid mellem svingene. Selvom der er masser af direkte konflikter for spillere, der søger det, er der ingen eliminering af spilleren.
Hver del af Scythe har et aspekt af motoropbygning. Spillere kan opgradere handlinger for at blive mere effektive, opbygge strukturer, der forbedrer deres position på kortet, indrømmer nye rekrutter for at forbedre karakteregenskaber, aktivere mechs for at afskrække modstandere fra at invadere og udvide deres grænser til at høste større typer og mængder af ressourcer. Disse motor bygnings aspekter skaber en følelse af fart og fremskridt gennem hele spillet. Den rækkefølge, hvor spillere forbedrer deres motor, øger det unikke præg af hvert spil, selv når man spiller en fraktion flere gange.
Antal spillere: 1-5
Alder: 14+
Spilletid: ca. 115 min.
Sprog: Engelsk
Tema: Strategispil – Landbrug og krig i samme spil
Boardgamegeek: 8.3/10 klik her
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.